Holenie

História holenia: holiace nástroje

V prvej časti tejto série sa zameriame na históriu holenia skôr z pohľadu holiacich nástrojov, ktoré sa používali skrz naskrz celou históriou ľudstva. Momentálne poznáme štyri hlavné nástroje na skracovanie chlpov na pánskej tvári – britva, klasický holiaci strojček na jednorazové žiletky, elektrický holiaci strojček, viacčepeľové moderné žiletky.

Holenie do 20. storočia

Prvé spôsoby ako si chlapi skracovali svoje strnisko bolo vytrhávaním chlpov, alebo používaním rôznych ostrých nástrojov na ich skracovanie. Prvé objavené nástroje slúžiace na holenie boli vyrobené z kamenca a pochádzali z obdobia približne 30- tisíc rokov pred Kristom. Keďže kamenec nie je práve najtvrdší materiál, ostrosť takýchto čepelí mala veľmi malú životnosť a pravdepodobne poskytovali aj veľmi nízky komfort počas holenia.

Egyptský nástroj na holenie

O približne 27- tisíc rokov neskôr sa začali objavovať prvé kovové čepele, ktoré mali omnoho lepšiu nielen životnosť, ale aj ostrosť. Holenie tváre a hlavy bolo v tomto období populárne najmä v Egypte, kde mal každý zámožný muž svojho vlastného holiča, ktorého pochovávali spolu s jeho pánom, ako aj s jeho osobnými holiacimi nástrojmi.

Prvé britvy, také ako ich poznáme dnes, boli vyrábané až koncom 17. storočia v anglickom Sheffielde, odkiaľ boli exportované do ďalších krajín. Po približne paťdesiatich rokoch začal vyrábať Benjamin Huntsman britvy z liatej ocele, ktoré mali ozdobené rúčky.

Aj keď sa nedá povedať, že holenie britvou zvládal každý chlap, bol to veľký pokrok od časov, kedy muži museli chodiť kvôli oholeniu len ku holičom. Britva sa stala na najbližších 200 rokov bežným nástrojom a umožnila mužom, aby sa mohli oholiť sami v pohodlí svojho vlastného domova.

Prvá polovica 20. storočia

Veľký prevrat nastal, keď King C. Gillette predstavil prvý klasický holiaci strojček na vymeniteľné žiletky. Po uvedení na trh v roku 1903 predal však iba 51 kusov svojich inovatívnych strojčekov, čo by sa mohlo pesimisticky zmýšľajúcim ľuďom zdať ako trochu problém. Ďalší rok však predaj týchto strojčekov stúpol na 90- tisíc kusov, a v roku 1906 to bolo až 300- tisíc predaných strojčekov.

Jeho cieľom bolo, aby chlapi ušetrili čas strávený u holiča a mohli ho využiť na iné, produktívnejšie aktivity. Tvrdil, že jeho holiace strojčeky sú až štyrikrát rýchlejšie oproti času strávenému u holiča.

Amerických vojakov počas prvej svetovej vojny vybavil pán Gilette 3,5 miliónom holiacich strojčekov, ktorým vyrobil špeciálne sady a strojčeky tak, aby im zaberali čo najmenej miesta v ich batohoch. Dá sa povedať, že takmer každý americký vojak po vojne sa holil strojčekmi Gillette, čo nepochybne pomohlo spopularizovať značku aj medzi ďalšími generáciami. Popularitu mali tieto strojčeky nielen v Amerike, ale aj po celom svete, ako sám napísal Gillette pri oslave 25. výročia tejto idnes už ikonickej firmy.

Kanaďan Jacob Schick predstavil v roku 1928 a následne v roku 1931 aj predal  svoj prvý elektrický strojček za 25 dolárov. V tom istom roku ich stihol predať ešte ďalších tritisíc. Ďalšie spoločnosti ako Remington Close Shaver, Braun, Sunbeam Shavemaster a Philips Philishave neváhali a všetky o pár rokov predstavili vlastné holiace strojčeky, ktoré boli následne aj spopularizované najmä vďaka hollywoodskym filmom, v ktorých boli prezentované ako každodenná súčasť života moderného muža.

Set na holenie pre vojakov

Druhá polovica 20. storočia

Po druhej svetovej vojne bola na trhu pánskeho holenia už celkom slušná konkurencia, či už medzi elektrickými alebo klasickými jednočepelovými strojčekmi.  Pre firmy podnikajúcimi v tomto odvetví tak bolo životne potrebné odlíšiť sa. Elektrické holiace strojčeky sa vyvíjali priebežne, koniec koncov rôzne technológie, motorčeky a typ hlavy sa vyvíjajú v podstate doteraz. S ďalšou väčšou “revolúciou” v segmente klasických strojčekov však prišla opäť firma Gillette.

Ako sa azda nazdávaš, predaj klasických holiacich strojčekov, ktoré vydržia desaťročia a mnohokrát sa dedia z generácie na generáciu, pričom sa do nich len dokupujú veľmi lacné žiletky, nie sú pre biznis úplne ideálne. Čo sa stane ak bude mať strojček každý muž? Jednoducho si každý bude dokupovať len žiletky, až dokým sa mu strojček nepokazí a bude tak nútený kúpiť si druhý. A ak sa mu nepokazí, tak ho predá svojmu synovi/vnukovi a život strojčeka ide ďalej. Idylka, ktorej chýba jediné- zisk pre Gillette.

Preto v roku 1971 prišla spomínaná “revolúcia”, ktorú sprevádzalo aj zopár posmešných reklám. Firma Gillette pridala ku jednej čepielke ešte jednu navyše a vznikla tak hlava s dvoma čepielkami, ktorá mala zaručiť lepšie oholenie a musela sa vymienať kompletne celá. Čiže inak povedané, vymysleli spôsob ako z ľudí dostať viac peňazí bez toho, aby si to ľudia vôbec uvedomili. Však predsa vyvinuli  niečo neprekonateľne lepšie a modernejšie. Dôraz na rýchlosť oholenia však v DNA Gillette zostal aj naďalej, nakoľko najväčšou výhodou revolučnej novinky bola opäť práve rýchlosť oholenia. To bol aj jeden z hlavných dôvodov, prečo aj King C. Gillette v roku 1903 vôbec predstavil svoj prvý klasický holiaci strojček.

Do konca 20. storočia sa muži holili najmä týmito troma spôsobmi:

1.) väčšinou staršia generácia mužov používala klasické holiace strojčeky,

2.) druhá skupina, ktorá používala elektrické holiace strojčeky,

3.) a nakoniec moderní a väčšinou mladí muži, ktorí používali viacčepelové žiletky.

A práve toto priamo ovplyvnilo spôsob, akým sa doteraz holí väčšina mužov (alebo aj neholí, však pestované brady sú teraz in, čo pozorujem aj na svojich kolegoch u nás v BEGENTLEMAN tíme :))

Holenie v 21. storočí

Nemám to síce nijako potvrdené, ale pocitovo mi príde, že sa čím ďalej, tým viac mužov holí, respektíve skracuje fúzy elektrickými strojčekmi. Je to aj celkom logické, keďže tento spôsob je najpraktickejší a najrýchlejší. Mnohokrát netreba dokonca ani penu, prípadne iný prípravok na holenie.

Čo sa týka ďalších dvoch spôsobov, tak klasické holenie išlo veľmi do úzadia. Spôsobil to fakt, že mladí muži z konca 20. storočia zostarli, spravili si deti a ich deti sa prirodzene začali holiť s tým, čo používali aj ich otcovia. A keďže ich otcovia boli kedysi mladí a moderní muži, ktorí väčšinou používali viacčepeľové žiletky, ktorých je už medzičasom 3 až 5 v jednej hlavici, klasické holenie sa dostalo nevyhnutne do úzadia. Je to prirodzený vývoj, ktorý nastal, aj keď momentálne sa situácia trochu obracia, a časom zabudnutá klasika začína lákať čoraz viac mladých mužov.

Stále viac a viac ľudí sa začína zaujímať o klasické holenie a nachádza jeho čaro. O to sa v konečnom dôsledku sa snažíme aj my cez naše články, kde opisujeme jednotlivé postupy a výhody klasického holenia. Napríklad v takej Amerike situáciu veľkým firmám komplikuje firma Dollar Shave Club, ktorá profituje z toho, že svojim zákazníkom pravidelne posiela balík na holenie. Balíky začínali na neuveriteľných 3 dolároch a mohol ste si vybrať z rôznych veľkostí. Momentálne v Európe a hlavne na Slovensku zatiaľ výrazné zastúpenie nemá, ale uvidíme, čo prinesie budúcnosť.

V pokračovaní našej historickej výpravy o holení sa v ďalšom článku pozrieme na to, aké štýly brady v akom období, a na ktorom území na svete, boli zaužívané a prečo to tak bolo. Pozrieme sa do doby veľkej slávy Egyptu, Rímskej ríše, starovekého Grécka a hlavne Byzanskej ríše, kedy Alexander Veľký preslávil holenie do hladka.

Zdroje: www.almanac.com, gizmodo.com